Unieke samenwerking voor tramlijn Merwedelijn: grondeigenaren investeren fors in OV naar Rijnenburg

18 juni 2025

Voor het eerst in Nederland investeren zowel publieke als private partijen voor de realisatie van een publieke tramlijn. De grondeigenaren van de toekomstige wijk Rijnenburg willen minimaal een substantiële investering van 200 miljoen doen om het doortrekken van de Merwedelijn mogelijk te maken. Deze tram moet de toekomstige hoogwaardige OV-verbinding tussen Utrecht Centraal, Groot Merwede en de polder Rijnenburg worden en de grootste woningbouwlocatie van Nederland ontsluiten.

Met de bijdrage van de grondeigenaren van Rijnenburg is het sluitstuk van de Merwedelijn een stuk dichterbij. De Merwedelijn wordt aangelegd in twee fasen: fase 1 tot en met Nieuwegein en een aftakking naar Rijnenburg. Voor het tracé tot en met Nieuwegein is €1,8 miljard nodig, waarvan €1,2 miljard beschikbaar is vanuit gelden van Rijk en regio. Aanvullend is voor de aftakking naar Rijnenburg. naar schatting €0,6 miljard nodig. Voor dit aanvullende bedrag is nu de 200 miljoen van de grondeigenaren aangeboden. Daarmee resteert een gat dat alleen met hulp van het Rijk kan worden overbrugd.

Esther Agricola, namens de grootste grondeigenaren AM, Amvest en BPD in Rijnenburg: “Utrecht is een woonmagneet. De centrale ligging maakt de Metropoolregio Utrecht bij uitstek een aantrekkelijke plek om te wonen of een bedrijf te vestigen. Met als levensader de Merwedelijn voor een snelle, hoog frequente verbinding met de omgeving. Met de ontwikkeling van Rijnenburg ontstaan daarnaast kansen om woningbouw te koppelen aan stedelijke en regionale opgaven als waterberging, vergroten van de biodiversiteit en de opwek van duurzame energie. Wij doen doen deze investeringsaanbieding voor de Merwedelijn om de bouw van het stadsdeel en alle voorzieningen die daarbij horen mogelijk te maken.”

Over de aanbieding vindt nader overleg plaats met de regio Utrecht en de grondeigenaren. De afspraken en randvoorwaarden over de investering wordt uitgewerkt in een overeenkomst.

Tramlijn Merwedelijn: grondeigenaren investeren fors in OV naar Rijnenburg

Onmisbare lijn

Op de Woontop eind 2024 werden door de minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (VRO) en de regio Utrecht afspraken gemaakt over de realisatie van maximaal 75.000 woningen in Groot Merwede en Rijnenburg. Deze afspraken zijn van groot belang voor het inlopen van het woningtekort in de komende decennia.

Utrecht bouwt aan de stad van de toekomst in de regio met de hoogste woningnood en een snelgroeiende werkgelegenheid. Midden op de economische as van Nederland, in een regio die tot de meest competitieve van Europa behoort. Het is zeer aantrekkelijk als vestigingslocatie voor (internationale) bedrijvigheid en kennisinstellingen. Voor de regio en voor Nederland is het van groot belang dat deze economische motor soepel blijft draaien. Woningbouw op deze schaal is alleen mogelijk met een schaalsprong in het openbaar vervoer.

Private partijen zetten stap naar voren

Private partijen staan voor het ontwikkelen van een leefbare, duurzame en betaalbare wijk. De grondeigenaren en de gemeente Utrecht en regio zien de noodzaak van een hoogwaardige OV-verbinding, zonder deze investering kan het stadsdeel simpelweg niet ontwikkeld worden. Tegelijk willen private en publieke partijen het prijsopdrijvend effect van grondspeculatie zoveel mogelijk tegengaan, zodat voldoende middelen voor handen zijn om een kwalitatief goed stadsdeel aan te leggen.

Wethouder Eelco Eerenberg, gemeente Utrecht: “Deze stap toont lef en doorzettingsvermogen. Alleen zo kunnen we deze grootschalige ontwikkeling mogelijk maken. En dat met blijvend oog voor kwaliteit, betaalbare woningen, voorzieningen, een van de grootste parken van het land en duurzame mobiliteit. Met deze niet eerder in Nederland vertoonde samenwerking laten we als regio en private partijen zien: wij zijn er klaar voor.”

Gedeputeerde André van Schie, provincie Utrecht: “Voor de bereikbaarheid van de toekomstige bewoners en werknemers in Groot Merwede en Rijnenburg, maar ook voor bestaande inwoners en forensen van Utrecht en Nieuwegein, is de Merwedelijn essentieel gezien de grote verkeersdruk die nu al bestaat op de A12 en A2. De snelwegen zijn vol en kunnen vrijwel geen extra auto’s aan.”

Het consortium van grondeigenaren in Rijnenburg wordt gevormd door: AM, Amvest, Ballast Nedam Development, Bouwinvest, BPD, Bunnik Projekten, GroenWest, Latei, Mitros, Portaal, Slokker, Synchroon en Timpaan.